Виховні заходи


Тема: АБЕТКА ПІШОХОДА (година безпеки)
Мета: ознайомити учнів зі світлофором, з його сигналами, зі значенням деяких дорожніх знаків; учити їх розуміти, розрізняти, пояснювати; навчати правильно пе­реходити вулицю, бути уважними, спостережливими, обачними; ознайомити з не­безпечними місцями для дитячих ігор; переконати в небезпеці проведення ігор на проїжджій частині; виховувати культуру поведінки на вулиці.
Обладнання: малюнки дорожніх знаків, таблиця «Небезпечні місця», картки з на­звами дорожніх знаків, саморобний світлофор, малюнок мікрорайону школи без дорожніх знаків, сюжетні малюнки з установленими дорожніми знаками на до- рогах.
Хід заходу
У ч е н ь
Світлофор три ока має,
Він про все розповідає.
Жовтий — стій і роздивись,
Враз замри — не ворушись.
А червоний запалає,
Він іти забороняє.
А зелений засвітився —
Це для тебе шлях відкрився.
Учениця
Щоб упевнено іти,
Небезпечний шлях пройти,
Там щоденно і щоночі
Триколірні чатують очі:
Червоне, чорне і зелене —
Завжди турбуються про мене.
У ч и т е л ь. У світлофора є своя цікава історія виникнення. Йому вже понад 300 років, і почав свій трудовий шлях він на залізниці. Перші світлофори були незручними — поряд із ними стояла людина і змінювала скло. Майже сто років тому перший світлофор був схожим на годинник. По його червоному, жовтому, зеленому секторах бігала стрілка. Тепер у великих містах працюють світло­фори, що самі можуть пропускати транспорт. Їм допомагає електроніка.
Гра «Світлофор»
Ведучий швидко змінює кружечки із сигналами світлофора. Червоний — стояти на місці. Жовтий — присісти. Зелений — зробити два кроки на місці.
У ч и т е л ь. Отже, жителі мікрорайону зрозуміли, що за триока істота зу­стрілась їм дорогою. Але далі траплялися різні знаки, і що вони означали, ніхто з них не знав.


1-й у ч е н ь. Ой, який гарненький, червоненький знак! Мені він дуже подо­бається, схожий на м’ячик. Тут, певно, можна грати у футбол, і футболіст на­мальований. Діти, ви згодні?
2-й у ч е н ь. Ні, цей знак означає: рух пішоходів заборонено.
3-й у ч е н ь
Мій любий друже, пам’ятай!
Дорогу не перебігай!
Вмить авто не зупинити,
Можна лиха наробити.
У ч и т е л ь. А чи знаєте ви, що означає цей знак? (Пішохідний перехід)
4-й учень
Усіх врятує пішоходів
Від аварій, травм і бід,
І безпечне, й зручне місце —
Пішохідний перехід.
Не ходіть через дороги
Навпростець — це шлях біди.
Перехід усім нам радий,
Завертайте всі сюди.
5-й учень
Правил руху дотримуй завжди,
По тротуарах праворуч ходи,
А де пішохідних доріжок немає,
Вас інше правило оберігає:
Зійдіть на узбіччя проїжджої частини,
Щоб не знайшла вас нещастя година.
Крокуйте сміливо назустріч машинам,
Щоб бачити руху повну картину.
Учитель. А хто знає, що означає цей знак? (Місце зупинки автобуса)
6-й учень
Є зупинки на маршрутах,
Там ти транспорту чекай.
Стоячи на тротуарі,
На дорогу не ступай,
Рухові не заважай.
Учитель. А цей знак означає: рух на велосипедах заборонено!
7-й учень
Висить знак на виднім місці,
В чому є його секрет?
Заборонено водити
Людям тут велосипед.
Знак усіх застерігає:
«Небезпечне тут катання!».
Учитель. Рушаємо далі нашим мікрорайоном... Тут ми бачимо «зебру», що лежить посеред дороги. Є такі смугасті, симпатичні тваринки. Але чому вона на дорозі? Що робити далі?
8-й учень
А ця зебра не проста,
Без копит і без хвоста,
Лиш біленькі смужки має,
І лежить, а не гуляє.
Хочеш перейти дорогу? —
Вмить прийде на допомогу.
Учитель. Діти, де ще ви бачили на дорозі такі смугасті доріжки? Навіщо їх малюють? (Відповіді дітей.)
— Чому потрібно знати правила дорожнього руху? (Відповіді дітей.)
9-й учень
Щоб не трапилось біди,
Пам’ятай, мій друже,
Що забави на дорозі
Небезпечні дуже.
Учитель. Дорожні знаки — це ваші друзі й помічники.
10-й учень
Щоб здоровим завжди бути,
Треба добре те збагнути,
Що дорога, безперечно,
Дуже й дуже небезпечна.
Та як правила ти знаєш
І щодня їх пам’ятаєш,
То, звичайно, що тоді
Де узятися біді?
Учитель. Перед тим, як ми пограємо у гру, згадайте, як правильно пе­реходити вулицю. (Практичні вправи. На підлозі смужками білого паперу зроблено перехрестя. За завданням учителя кілька учнів переходять пере­хрестя.)
Гра «Принеси води»
Змагаються дві команди. Потрібно ложкою принести води. Рухатися слід по пішохідних доріжках. У кого більше води — той переможе. Якщо учасник зійде з пішохідної доріжки — команда програє.
Учитель. А як учинити, якщо потрібно перейти вулицю, а «зебри» немає? (Відповіді дітей.)
    11-й учень
А якщо відсутній знак,
Треба нам зробити так:
При дорозі зупинитись
І наліво подивитись.
Бачиш: транспорту немає —
До середини рушаєм.
12-й учень
Є тут лінія чудова.
Не звичайна, розділова.
Знов на ній ти зупинись
І направо подивись.
Всі машини пропусти —
Після цього можеш йти.
Учитель (розповідає про дорожні знаки). Коли вулицями побігли трамваї, помчали автомобілі, тролейбуси, автобуси, вулицям потрібно було дати мову. Цією дорожньою мовою з водіями й пішоходами розмовляють ву­лиці всіх країн світу. Коли людина вчиться читати, їй показують букви. З букв складаються слова, зі слів — речення. У дорожньої мови теж є букви — знаки. Але їх не потрібно складати у слова. Один знак, одна дорожня буква означає цілу фразу — дорожній сигнал. Ці сигнали — кружечки, трикутники, прямо­кутники. І не випадково вони такої форми й такого кольору.
Одну групу знаків розмістили на трикутниках з червоним облямуванням. Світлофор сигналив би їх жовтим світлом: «Обережно — залізничний переїзд без шлагбаума», «Обережно — небезпечний поворот», «Обережно — крутий спуск», «Обережно — слизька дорога», «Обережно — діти». «Обережно» — по­переджують усі ці знаки, і називаються вони попереджувальними.
Другу групу знаків не випадково розмістили в колі з червоною облямівкою або червоним тлом. Світлофор сигналив би ці знаки червоним світлом: «В’їзд заборонено», «Рух заборонено», «Рух мотоциклів заборонено», «Рух на велоси­педах заборонено», «Проїзд закрито». Усе заборонено та заборонено. Ці знаки називаються заборонними.
А ось знаки на крузі блакитного кольору. Вони дозволяють, наказують рухатися у вказаному напрямі, рухатися легковим автомобілям, показують велосипедну доріжку, доріжку для пішоходів. Це знаки наказові. А знаки на блакитних квадратах підказують, де пішохідний перехід, підземний пе­рехід... Вони називаються інформаційно-вказівними.
І ще група знаків — блакитні прямокутники з малюнками: то ложка з ви­делкою, то червоний хрест, то намет, то ліжко... Неважко здогадатися, що ці знаки вказують: поряд — їдальня, неподалік — медичний пункт, хочете відпо­чити — ось місце для відпочинку... Це знаки сервісу.
13-й учень
Любіть себе та інших поважайте,
Своє життя й здоров’я бережіть,
І правильну дорогу вибирайте,
Якщо бажаєте до старості дожить.
14-й учень
Щоб не спізнитись, ви не поспішайте,
Раніше вийдіть, щоб спокійно йти.
А по дорозі рот не розкривайте,
Щоб і життя, й здоров’я зберегти.
15-й учень
Бо їде транспорт, всюди перехожі,
Хто на роботу, хто з роботи йде,
Чи сіє дощ, чи дні стоять погожі,
А рух не припиняється ніде.
16-й учень
Летять машини,
Швидкість в них висока.
Миттєво транспорт цей не зупинить.
І хоч дорога, може, й не широка,
Та через неї, діти, не біжіть.
Учитель. А зараз ми будемо працівниками ППС. (На дошці (центральній частині) намальовано частину міста (школа, лікарня, кафе, медпункт, пере­хрестя, пішохідні переходи, кемпінг, ремонтні роботи, дитячий садок)). По­трібно уважно розглянути малюнок і розставити дорожні знаки, пояснивши свою думку.
Сюрпризний момент
Чути стукіт у двері. Листоноша приносить листа.
Учитель. Діти, нам надійшов лист від улюбленої вами Тітоньки Сови та її помічників. (У конверті — аплікація «Світлофор», на якому є слово «моло­дець».) Сьогодні ви всі були старанними, уважними, працьовитими і чесно за­робили, щоб світлофор прикрасив наш класний куточок пішохода. Він нагаду­ватиме вам про необхідність дотримувати правил дорожнього руху.
Дорогу виберіть до рідної вам школи,
Щоб світлою й безпечною була.
Не грайтеся на вулиці ніколи,
Собі та іншим не бажайте зла.

Тема.«Вогонь – друг, вогонь – ворог.  Причини виникнення пожеж, їх наслідки»
Мета: продовжити формувати уявлення про причини виникнення пожежі в побуті та її наслідки; вчити учнів правильно діяти у випадку виникнення пожежі в сусідів чи на інших об’єктах; розвивати навички самозахисту; виховувати розсудливість, почуття відповідальності за свої вчинки.
Хід проведення
I Організаційний момент
Вправа «Знайомство».
Ваші міркування «Навіщо людині сірники».(Кожен учень представляється і висловлює свою думку).
II Повідомлення теми
III Повторення вивченого матеріалу.
3.     Вправа «Асоціативний кущ»
- Ваші асоціації до слова «Вогонь».
4.     Розповідь вчителя з елементами бесіди.
-         Як ви гадаєте, діти, без вогню людина могла б жити?
-         Обґрунтуйте свою думку. (Відповіді дітей).
Якщо холоди настали –допоможе нам вогонь.
Він розтопить піч у хаті,але ти стій осторонь.
- На вогні готують , пиріжки мама пече.
-Якщо раптом світло гасне,свічку ми запалимо.
В цьому випадку вогню ми подякуємо
- Як смеркне тільки надворі, вмикаєм лампочки в кімнаті.
- А в печі велетенській – у домні – плавлять сталь сталевари невтомні.
- Летить ракета в небесах, вогонь із сопла рветься - ах!
Такий він сильний, мудрий, дужий.
Вогонь потрібний людям, друже
- Вогонь завжди потрібний людині, бо він дає тепло і світло. Без вогню людині жилося б важко. Жодного дня ми не можемо обійтися без нього. Тому людина приручає його.
-  Чому люди його бояться?(Відповіді учнів)
- Дійсно, вогонь – найстрашніша у світі стихія, тому що вона практично нічого живим не залишає на своєму шляху. Створюється надзвичайно висока температура, від якої все спалахує, вода миттєво випаровується, а вогонь усе спопеляє. Поширюється їдкий дим, що наповнює всі приміщення і не дає дихнути, бо наповнює легені чадним димом. Це дуже страшна стихія, з якою важко впоратися. Вогонь – це ворог людини.
Іноді він виходить з- під контролю. Як тоді бути? Як з вогнем боротися, коли вже щось горить?
Сьогодні ми про це і поговоримо. А працювати будемо у групах.
а) Об’єднання у групи: «Причина виникнення пожежі у побуті»
 Завдання: За поданим віршем встановити причину виникнення пожежі.
Група №1
а) На роботі мама й тато, сірники знайшли малята.
І не знає дітвора, чим скінчитись може гра. (Недбале поводження з сірниками).
Група №2
б) Електропраска – кожен знає –у побуті допомагає.
Та пам’ятати має кожний: лишать без нагляду її не можна. (Залишені без нагляду працюючі електроприлади).
Група №3
в) Наказали мама й тато
Всі електроприлади разом не вмикати, бо нагріється розетка,
Спалахне вогнем умить, і від того дім згорить .(Несправна електропроводка або перевантаження електророзетки).
Група №4
г) Калорифер не вмикати при фіранці, - каже мати.
Мама вийшла і не знає, що вікно уже палає.(Електрокамін, що стоїть близько до тюлю чи скатертини).
Група №5
r) Новий рік! Зійшлись малята, щоб ялинку прикрашати.
Та свічкам – прикрасам – зась! Глиця щоб не зайнялась.
(Запалені свічки на новорічній ялинці, бенгальські вогні, хлопавки, петарди).
б) Робота у групах.
в) Презентація роботи.
-Щоб зберегти своє життя, потрібно добре знати правила протипожежної безпеки.
2) Визначення правил протипожежної безпеки»
Утвори і запиши речення, з’єднавши правильно ліву та праву частини.
Для розваги і для гри                           а не в лісі, а ні в хаті.
Не розпалюй сам багаття,                умикати нам не слід.
З грубки жару не беріть                    то вимкни всі електроприлади.
 Плитку, праску                                  це небезпечно.
 Коли йдеш з квартири,                     користуйся ліхтариком.
Не грайся з вогнем -                           жар в собі вогонь таїть.
Не грайся запальничкою,                  сірників ти не бери.
6. Тренінг навичок відмови.
Завдання: придумати ситуацію, в якій діти збираються гратися з небезпечними предметами, що можуть  привести до пожежі.
Розіграти сценку.
ІV. Підсумок заняття
 Гра «Так чи ні!»
- Можна гратися із сірниками?(НІ)
Вимкни телевізор і вкладайся спати.(ТАК)
Рятувальну службу викликай за номером 02!(НІ)
Не можна сушити білизну над газом.(ТАК)
Увімкни електроприлади і йди до школи.(НІ)  
Сірники дітям – не іграшка.(ТАК)  
Ялинку прикрасимо бенгальськими вогнями?(НІ)  
Під час пожежі заховаюсь під ліжко.(НІ)


















Виховна година на тему:
"Попередження
дитячого
травматизму"









                                                                                       1-А клас
                                                                                              ЗОШ І-ІІІ ст.. №4
                                                                                                   Вчитель: Слободян С.І.




Бесіда по попередженню дитячого травматизму
Мета. Ознайомити  учнів з  правила безпечної поведінки на зупинках та правилами посадки в громадський транспорт. Надати можливість відпрацьовувати життєві навички аналізу дорожньої ситуації, упевненої поведінки та навичок відмови від небезпечних пропозицій; розвивати спостережливість, критичне мислення; виховувати обережну поведінку біля дороги. вчити дітей основних правил харчування і приготування їжі; вчити запобігати інфекційним та кишковим інфекціям; виховувати навички гігієни і культури, турботу про своє здоров’я. Засвоїти знання з правил поведінки у лісі, розведення багаття, поводження з сірниками.Закріпити знання про сигнал «Увага всім!», правила поведінки під час пожежі в природі. Виховувати бережливе ставлення до природи.
Хід заняття
1.Огранізація учнів
2.Повідомлення теми.Мотивація навчальної діяльності.
3.Сприймання матеріалу
3.1.Робота з таблицею
-Які види громадського транспорту ви знаєте.
Громадський транспорт – транспорт, що перевозить людей у містах та селах; таким транспортом може користуватися будь-який громадянин.Транспорт, яким користуються одночасно багато людей: автобуси, "маршрутки", тролейбуси, трамваї, таксі.
3.3. Правила очікування громадського транспорту:
-чекати транспортний засіб необхідно на зупинках;
-не можна гратися та бігати на зупинці, потрібно поводити себе спокійно і витримано.
3.4.Правила посадки пасажирів:
-входити спокійно, не штовхатись, за чергою;
-пропускати вперед літніх людей, пасажирів з дітьми, інвалідів.
3.5.Робота в групах
-Як слід вести себе у салоні транспорту?
Правила поведінки в салоні:
-не відвертати увагу водія, не заважати йому під час керування транспортним засобом;
-не штовхатися, не висуватися з вікон;
-не спиратися на двері;
-на випадок небезпеки умійте скористатися аварійними засобами.
3.6. «Асоціативний кущ»
-назовіть правила висадки з транспорту?
-не можна самовільно відчиняти двері;
-виходити треба обережно, не штовхаючись, за чергою.
3.7. Слово вчителя
 - Пасажир в автомобілі має поводитися так:
— посадку та висадку з легкового автомобіля слід здійснювати не на проїзній частині, а в спеціально відведених місцях або біля бордюру і лише після повної зупинки транспорту; |найголовніше — не зі сторони руху транспорту;
— під час руху автомобіля не можна відволікати водія; чіпати ручки дверей; гратися гострими предметами; висовувати руки і голову у вікна автомобіля;
    треба обов'язково користуватися ременями безпеки.
3.8.Огляд мультфільму «Тітонька Сова. Уроки безпеки»
-Як ви вважаєте, що неправильно робили коти з мультика? Чому? Чому не можна так вчиняти?
4.  - Для чого людина повинна їсти?
- Яку їжу ви вважаєте корисною?
- Яких правил харчування ви дотримуєтесь?
- Що може стати причиною отруєння?
- Здоровій людині жити у світі чудово!
- Все доступно людині, коли вона здорова. Тоді вона весела, радісна і щаслива.Людина може продуктивно працювати, добре вчитись, успішно розгадувати таємниці природи, приносити користь суспільству, в якому вона живе.
- Виберіть, що впливає на здоров’я людини
-харчування ; -одяг; - праця;-відпочинок; - куріння; -  сон; -наркотики; -  спорт; -  лінь.
- Так, всі ці чинники впливають на здоров’я. Але, яка тема нашої бесіди ви дізнаєтесь, коли прочитаєте вислів, який належить давньогрецькому філософу:
“Ми живемо не для того, щоб їсти, але їмо для того, щоб жити ”
- Як ви розумієте цей вислів?
- На сьогоднішньому занятті ми поговоримо з вами про порширення отруєння грибами, рослинами та їх насінням. Профілактика харчових отруєнь.
- Разом з продуктами харчування у наш організм можуть потрапити отруйні речовини, що приведе до отруєння.
Отруєння – це реакція організму на отруйні речовини. Отруєння можуть викликати зіпсовані продукти, гриби, хімічні речовини, отруйні рослини.
- Гриби людина споживає у їжу з давніх часів. До їстівних відносяться білі гриби, красноголовці, маслюки, опеньки, грузді та ін.
На жаль, не всі знають, які гриби можна їсти, а які – ні.
- Скажіть, будь-ласка, хто полюбляє ходити з дорослими в ліс по гриби?
- А які основні правила збирання грибів ви знаєте?
5. Робота в групах.
- Попрацюйте в групах і складіть пам’ятки для грибників.
(слухання відповідей дітей)
Щоб запобігти отруєнню, необхідно додержуватись таких правил:
1. Збирати гриби тільки з дорослими;
2. Збирати гриби потрібно тільки ті, які ви добре знаєте;
3. Ніколи не збирайте і не вживайте гриби, в яких біля основи ніжки є стовщення, і не куштуйте їх.
4. Намагайтеся брати гриби тільки з ніжкою.
5. Пам’ятайте про хибні опеньки.
6. Ніколи не вживайте сирі, червиві, в’ялі гриби.
Вчитель: Будьте також уважними при збиранні ягід і рослин, не збирайте і не вживайте рослини та ягоди, які вам не відомі.
- Здоров’я і навіть життя людини, що отруїлася, залежить від того, наскільки своєчасно їй нададуть медичну допомогу.
При будь-якому отруєнні, навіть на перший погляд нетяжкому, слід негайно звернутися до лікаря.
Запам’ятайте симптоми отруєння:
- нудота; біль у животі;  блювота; проноси;  посилене потовиділення.
- До приходу лікаря необхідно перш за все постаратися будь-якими засобами вивести отруйну речовину з організму.
- Постраждалому не можна самому йти в лікарню, а також бігти або їхати на велосипеді. Це може сприяти швидкій дії отрути.Тому хворий постійно повинен дотримуватися строгого постільного режиму.
- І пам’ятайте – без грибів можна прожити!
Бо отруєння грибами досить часто закінчується смертю.
Ви повинні знати ознаки неякісного стану продуктів харчування: неприємний запах, нетоварний вигляд, порушена упаковка, прострочений термін зберігання.
6. Робота в групах.
- Розгляньте етикетку харчового продукту. Визначте і запишіть.
Висновок
- Так, діти, найцінніший скарб – здоров’я. Його на жодному ярмарку, в жодній крамниці не купиш, ні на що не виміняєш.
Діти, пам’ятайте!
Нема більшого багатства,
Як здоров’я ваше.
На радість вам – і тату, й мамі
Ростіть усі здорові і гарні!!!
7. Газ зручний у використанні і не забруднює атмосферу.
- А чи знаєте ви звідки береться газ у наших оселях?
- Як утворився газ? Звернемось за відповіддю до довідкового бюро.
Робота в групах
Ознайомтеся з даною інформацією та донесіть її до товаришів.
1- ша група «Повітря – газ.»
2- га група «Властивості газів»
3- тя група «Природний газ»
4- та група «Зріджений газ»
Діти опрацьовують подану їм інформацію і
набуті знання передають друзям.
ІІІ. Закріплення вивченого:
3.1. Усне опитування
- Чому слід ретельно закривати газові крани?
- З чого можна дізнатись про наявність газу в приміщенні?
- Якими властивостями наділений газ?
3.2. Огляд мультфільму «Тітонька Сова. Уроки обрежності»
-Чого не можна робити біля газової плити? Що неправильно робили герої мультика?
ІV.Підсумок заняття
-Про що нове ви дізналися сьогодні? Які дії не можна виконувати біля джерела газу?
8.  Робота з ілюстрацією
-Хто зображений на цій ілюстрації?Що роблять діти? А що написано на табличці, що поруч з водоймою?То чи правильно роблять хлопці?
Проблемні завдання Обговорення.Робота в групах.
1)Ми без мами і без тата
Вийшли в поле погуляти.
І снаряд ми підпалили!
Вам не важко здогадатись,
Що надалі може статись?
Чи так можна пустувати?
Ні! Це кожен має знати.
 2) "Хліб і ліси – багатство країни.
Це знають дорослі і кожна дитина.
Звичайне багаття край лісу чи поля
Може призвести до справжнього горя:
Згорілі дерева, обпалені ниви...
Хіба ми з тобою такого хотіли?!
Ні! В гості до лісу з вогнем не підемо,
Дарунки землі від пожеж збережемо.
3)Не пустуйте з сірниками,
Швидко полум'я згасає!
Запалають як солома
Сосни, кедри та дуби!
Обговорення дій учнів при пожежі у лісі
Причинами пожежі в лісі можуть стати блискавка або засуха, але основною причиною виникнення пожеж у лісі є необережність людини. Пам'ятайте, що украй небезпечно:
          кидати палаючі сірники, недокурки;
          палити суху траву;
          розводити вогнища;
          залишати в лісі промаслені або просочені іншою горючою речовиною шматки тканини.
- Що складає небезпеку крім вогню? (дим). Чим найкраще можна затушити вогонь у лісі?
- А за яким телефоном треба викликати пожежників? (01) Найкраще, якщо пожежників буде викликати хтось із дорослих. Нажаль, деякі діти роблять хибні виклики рятувальників заради розваги. Тому рятувальники просять, щоб інформацію підтвердили дорослі. Запам'ятайте такого віршика:
"Якщо валить чорний дим,
Якщо загорівся дім,
Хто вогонь здолати зможе?
Рятувальник допоможе!
Не зволікай! Не панікуй!
В "01” телефонуй!
Огляд мультфільму та прослуховування сигналу. Обговорення дій.
-Хочу, щоб ви подивилися уважно, бо потім я буду задавати запитання по змісту. А особливу увагу зверніть на звуковий сигнал "УВАГА ВСІМ!” він буде лунати з екрана.
(Перегляд мультиплікаційного фільму. Після перегляду проводиться  бесіда.)
- То ви почули сигнал "УВАГА ВСІМ!”?
- Що треба робити, якщо ви почули такий сигнал? Ввімкнути чи вимкнути телевізори? (Ввімкнути) Правильно. І уважно слухати всі розпорядження диктора і виконувати їх.
Ви бачили, як неправильно діяли звірятка у надзвичайних ситуаціях, поки мудрий птах розповів їм про помилки.
Відгадайте загадку:
Без крил, без рук, без ніг,
А вгору піднімається. (Дим)
- У народі кажуть, що диму без вогню небуває. Чому, як ви гадаєте? (Відповіді дітей).
От і пожежа, як правило, виникає не сама по собі, а з вини людей. Багато горя і сліз приноситьпожежа. Вона знищує все, сіє смерть. Пожежу легше попередити, ніж загасити. Тому ми
сьогодні на занятті згадаємо правила протипожежної безпеки. (Діти читають девіз заняття здошки). Щоб у вашому домі не було біди, Будьте обережні з вогнем завжди!
Робота з загадками
–Бажаний гість замість цукерок дрова їсть. (вогонь)
-Скільки б не їв – ніколи ситий не буде. (вогонь)
Живу в темній темниці, без страху темноти,

Хлоп'ята яснолиці –вогню малі брати,
І мають душу щедру, хоч дерева сини, 
Вогонь дають вони. (сірники)
        Слово вчителя.
-Але ж трапляється, що вогонь із вірного друга та помічника перетворюється на
безжалісного ворога та руйнівника, знищуючи за лічені хвилини те, що створювалося довгими роками наполегливої праці. Важко усвідомлювати, як у вогні гинуть дорослі люди, але ще страшніше, Коли ця біда трапляється з дітьми.
       Робота з ілюстраціями
-Що сталося у квартирі? Чому? Як вчинили діти? Поясність свою думку.
        Робота в групах.
-Визначте правила поведінки з вогнем.
1. Не гратись з сирниками та запальничками.
2. Не запалювати папір та інші предмети
3. Не переносити запалені свічки, бенгальські вогні, запалювати їх під контролем дорослих.
4. Не запалювати легкозаймисті речовини, не перевіряти можливості їхнього горіння.
       5. Огляд мультфільму «Тітонька Сова. Уроки обережності»
-Поясність, як вчинили герої мультика? А як би зробили, якщо б опинилися в такій ситуації?
Не грайся, друже, з сірниками!
Запам'ятай, хоч він малий,
Від подиху одного
Будинок наш згорить новий.
       6. Робота з таблицею
Правила поведінки при пожежі:
-подзвонити до служби 101 (якщо це можливо);
- повідомити  повну домашню адресу, що горить, свій телефон, прізвище, ім'я та по батькові, скільки поверхів у будинку, якщо ви знаєте — як до нього під'їхати;
-вікна відкривати не можна, адже кисень посилить полум'я;
-негайно вийти з приміщення, покликати дорослих;
-під час пожежі заборонено користуватися ліфтами; з висотного будинку не біжіть сходами вниз, якщо зайнялося внизу, а рятуйтеся на даху, використовуйте пожежну драбину.
 -щоб уберегти органи дихання від чадного газу, слід пробуватися до виходу поповзом, бо внизу менше диму, накрити голову шматком мокрої тканини або пальтом.
-  Сьогодні ми продовжимо знайомитись з тим, як треба берегти своє життя, а де саме, вам допоможе загадка:
Вона прозора, як сльоза,
І кольором, мов бірюза,
На все вона спроможна,
Без неї жить не можна…
Описание: {DE0632F1-709F-4721-8504-95698005DF7E}Тепер відгадайте, хто вона –
Ота звичайна рідина. (Вода)
- Де знаходиться вода?
Вода – одне з найцінніших багатств Землі, джерело життя всіх живих організмів.
Вода може бути другом, а іноді – ворогом.
Робота в групах
І група
- Назвати випадки, коли вода для нас друг.
ІІ група
- Чому вода буває ворогом?
Отже, вода є не тільки джерелом життя, здоров’я та задоволення, але й джерелом небезпеки для життя людини.
Описание: {683F7544-CB8F-4D15-9AF5-26168FA20B71}- У яку пору року ми найчастіше стикаємось з водою?
Літо – час загартування, і люди стараються потрапити до водоймища.
- Які це водоймища? (море, річка ставок)
- На яких пляжах безпечно купатися?
(на обладнаних)
- Чому?Купатися слід у спеціально відведених для цього місцях в сонячну, безвітряну погоду, при температурі повітря 18-22◦ тепла і води + 18◦. Длядітей температура повітря повинна бути вища на 2◦ градуси. Купання у необладнаних водоймах складає 90% всіх утоплень.
- В яку пору року можна купатися?
- Який час дня для цього потрібно вибрати?
- Як довго можна перебувати у воді? Тривалість купання на початку до 5 хвилин, а надалі поступово зростати до 20 хвилин.
- Яку небезпеку несе переохолодження у воді? В результаті охолодження тіла судома зводить руки й ноги, порушується дихання, повністю паралізується рух. Людина тоне у воді мовчки, без крику по допомогу і без спроби врятуватись.
- Як допомогти собі при ознаках переохолодження?
Гра «Самодопомога при охолодженні»
Вибираються добровольці, які по команді вчителя починають переодягатися ніби із мокрої одежі у суху, потім виконують 5 вправ по 5 разів, ніби рятуючись від холоду. Переможець той, хто першим закінчить змагання.
- Чому так важливо активно рухатись? Навіть у воді необхідно плавати, а не стояти на місці.
Самоконтроль на першому місці, тим більше людям на серцево – судинні захворювання, для них час перебування у воді повинен обмежуватися 2-3 хвилинами. А повітряні ванни можна приймати тільки під навісом чи в затінку.
Доповніть правилами, які починаються з НЕ:   
- НЕ …можна купатися після прийняття їжі;
- НЕ… рекомендується спітнілому входити у воду;
- НЕ… купатися поодинці біля крутих і зарослих рослинністю берегів;
- НЕ… вміючи плавати, не заходьте у воду глибше пояса;
- НЕ… запливайте за буї. Які визначають зону купання;
- НЕ…плавайте без нагляду дорослих навіть уздовж берега;
- НЕ… допускайте грубих ігор на воді.
Описание: {5C0D5BA5-F074-4B46-B421-5919F787CE42}- Що мається на увазі «грубі ігри»? ( підпливати під тих, хто купається, хапати їх за ноги, «топити»)
- Пам’ятайте, що на річці є течія. Який її вплив на плаваючих?
А в ставках вода стояча, тобто більш забруднена, ніж у річках, і це може спричинити зараження при купанні.
Гра «Вибери позицію. Зміни позицію»
- Чи можна, не вміючи плавати, використовувати на воді надувний матрац чи камеру? Обґрунтуйте свій вибір.
Гра « Пантоміма»
Клас ділиться на 2 команди, кожна з яких показує руками дії на воді, а команда суперників повинна здогадатися про що йдеться. Наприклад: занурення у воду, дрижання від «холодної» води.
Творче завдання: за допомогою олівців придумайте заборонні знаки для відпочиваючих біля води.
V. Підсумок заняття
Дайте оцінку таким діям.
1. Діти гралися на березі м’ячем. Зненацька вітер підхопив м’яч і поніс у річку. Один з гравців, щоб його врятувати кинувся у воду. Що зробили б ви?
2. У воді діти почули писк котеняти. Вони розгубилися, як бути, адже ніхто з них не вмів купатися. Як бути?
-Отже, ніколи не розгублюйтесь, завжди думайте, перш ніж лізти у воду. Не забувайте правил безпечної поведінки на воді, навчайте інших, навіть дорослих. ЖИТТЯ ДАЄТЬСЯ ТІЛЬКИ РАЗ, ТОЖ БЕРЕЖІТЬ ЙОГО!
- А чи змогли б ми зараз, коли нам треба стільки всього встигнути зробити, користуючись дровами, вогнем у печі, віником, свічками для освітлення, відчувати себе зручно і комфортно у своїх помешканнях? ( Напевно, ні)
ІV. Оголошення теми і мети.
- Відгадайте загадки і ви дізнаєтесь, про що ми сьогодні говоритимемо на нашому занятті.
Загадки.
1. Вона іде по проводах
І є у селах і містах. (електрика)
2. Наче сонечко мале
Є у нас на стелі.
Кожний вечір світлом залива оселі. ( електрика )
- Так, ви здогадалися, що мова піде про електрику.
Бесіда.
- Без електрики важко сьогодні уявити своє життя. Вже багато років служить вона людині і приносить багато користі.
- Щоб зробити своє життя зручним, людина наповнила його різними приладами.
- Прилади. Які працюють за допомогою електричного струму, називаються « електроприладами ».
- Назвіть, будь ласка, які електроприлади ви знаєте.
( Діти називають прилад і на дошці з’являється малюнок з його зображенням)
- Які ще електроприлади є у вас вдома?( кип’ятильник, соковижималка, кухонний комбайн і т. д. )
Робота в групах.
- У кожної групи є картка, на якій описано роботу певного електроприладу. Уважно прочитайте і скажіть, про який прилад йде мова. Якщо здогадаєтесь, то прикріпіть свою картку під зображенням цього приладу, що є на малюнку на дошці.
Картка 1.Нагріває воду до необхідної температури. При закипанні води подає знак або автоматично вимикається.
Картка 2. Має голубий екран, який дозволяє побачити все, що відбувається навколо нас і у світі. Говорить, співає, показує, розказує.
Картка 3. У ньому довгий час можуть зберігатися різні продукти, але вони не псуються швидко, бо знаходяться при низькій температурі.
Картка 4. Вбирає, всмоктує у себе пил, бруд і невеличке сміття, гудить, але не страшний, хороший в домі помічник.
Картка 5. Швидко перемішує і збиває різні муси, коктейлі, креми.
Картка 6. Дмухає то холодним, то гарячим повітрям, сушить волосся, вкладає зачіску.
Картка 7. Замочує, перекручує, пере, викручує і трішки висушує білизну і одяг.
Картка 8 Підсушить, підсмажить, підрум’янить шматочки хліба чи булочки.
VІ. Закріплення вивченого.
- Електроприлади допомагають людям, але при неправильному їх використанні може статися біда ( пожежа, поразка електрострумом, опіки ).
- Давайте подумаємо і скажемо, як треба поводитись з електроприладами, щоб не сталася біда.
Правила
• Користуватись ними лише з дозволу батьків.
• Вмикати і вимикати прилади лише сухими руками.
• Не гратися з електроприладами.
1.1.Відгадування загадки
-Величезна сила біжить по дротам,
Дає нам світло і тепло,
Допомагає нам. Електрика
-Електричний струм  - це необхідна енергія в кожному будинку, на вулицях нашого селища, воно рухає машини, завдяки йому працюють електроприлади, працюють величезні заводи. Але інколи електрика буває небезпечною для життя людей, а особливо дітей, які не знають як поводитися з нею. Всі ви бачили, що на вулицях на довжелезних стовбах прикріплені довгі дроти, які далеко-далеко тягнуться, Ось саме таким чином і передається електрика по цим дротам в інші будинки  інших сіл та міст. Їх для того так високо і прикріпили, щоб ніхто не зміг до них торкатися, бо електрика  смертоносно діє на наш організм. А інколи стається так, що дроти обриваються і лежать на землі, а електричний струм розповсюджується навколо обірваного дроту. Дуже небезпечно, коли земля волога або іде дощ, бо електрика проходить кріз воду і таким чином діє на декілька метрів навколо обірваного дроту.
Огляд мультфільму «Тітонька Сова. Уроки обережності»
Бесіда за побаченним.
-Що робили коти та пес? Що небезпечного  сталося? Чому обірвався дріт? Як повели себе коти та пес? Чому?
А як слід було себе вести?
        Робота з навчальною таблицею
-Подивіться на таблицю, що зробив хлопчина, коли побачив обірваний дріт? Поясніть, чому?
        Проблемна ситуація. Інсценізація  ситуації.
-Уявіть, що ви побачили на вулиці обірваний дріт. Що ви будете робити?
      Робота з ігровими пазлами «Безпека у побуті»

БЕЗПЕКА НА ВОДІ І НА ЛЬОДУ
1.ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ НА ВОДІ І НА ЛЬОДУ ВЛІТКУ І ВЗИМКУ
 1.1. Не виконання правил поведінки на воді  може призвести до нещасних випадків і травматизму, тому під час купання  забороняється:
·        запливати за огороджувальні буї;
·        підпливати до моторних човнів, вітрильників, веслових човнів та інших плавзасобів;
·        залізати на технічні  та попереджувальні знаки, буї та інші предмети;
·        використовувати рятувальні засоби і спорядження не за призначенням;
·        стрибати у воду зі споруд, не пристосованих   для цього у місцях, де невідомі глибини та стан дна;
·        організовувати у воді ігри, пов’язані з пірнанням та захватом тих, хто купається ;
·        стрибати у воду з човнів, катерів, вітрильників та інших плавзасобів;
·        користуватися для плавання дошками, камерами від волейбольних м’ячів, рятувальними кругами, надувними матрацами;
·        купатися біля причалів;
·        купатися у вечірній час після заходу сонця;
·        стрибати у воду в незнайомих місцях;
·        купатися біля обривів, зарослих рослинністю берегів;
·        засмічувати воду та узбережжя, кидати пляшки та інші предмети.
Забороняється купання:
·        у затоплених кар’єрах, каналах, озерах, пожежних водоймах,  ставках,  морських акваторіях й інших водоймах, які не мають обладнаних пляжів сезонними рятувальними постами, не зареєстровані місцевою владою як місця масового відпочинку.
   Для попередження нещасних випадків при пірнанні треба виконувати наступні рекомендації:
·        познайомитись з місцем занурення – вивчити рельєф дна;
·        пірнати на глибину 8 – 11 м. і знаходитися  під водою не більше 40 сек.;
·        коли виникає бажання зробити вдих , потрібно випливати на поверхню;
·        пірнати тільки  тоді, коли є  страховий фал.
 1.2.Під час купання не слід робити лишніх рухів, не треба тримати свої м’язи в постійній напрузі, не порушувати ритму дихання, не перевтомлювати себе, не приймати участі у великих запливах без необхідних тренувань та дозволу лікаря. Не можна заходити у воду спітнілим або після прийому сонячних ванн, жвавих ігор.
 1.3.Як тільки ви починаєте замерзати, треба негайно вийти з води, енергійно розтертися рушником і швидко одягнутися.
 1.4.Не можна купатися, якщо ви почуваєте себе хворим.
1.5.Забороняється виходити на недостатньо міцний лід.
1.6.Граючись снігом, треба бути дуже обережним. Кинута в людину сніжка може завдавати чималих травм. Обмерзла кригою сніжка не тільки травмуватиме людину, але й розіб’є вікно, а його відламки можуть травмувати людей, які знаходяться внизу.
1.7.Не грайте у хокей шайбами і клюшками, які зробили самі.
1.8.Дозволяється кататися на ковзанах тільки на міцному льоду, який не має розщілин.
 1.9.Під час сильних морозів треба слідкувати, щоб не було відмороження рук, ніг, вух. Після переохолодження, негайно знайти тепле приміщення.
2.  РЯТУВАННЯ ПОТОПАЮЧОГО.
  2.1. Щоб уникнути нещасних випадків на воді та попередити травматизм під час купання треба заздалегідь навчити дітей плавати.
2.2. Допомогу людині, яка тоне, може надати  будь – яка особа, яка вміє добре плавати. Якщо людина тоне подивіться, чи не маєте ви під рукою рятувальних засобів - рятувального кола, палки, дошки, м’яча, мотузки, які можна кинути. Рятувальник повинен швидко роздягнутися, визначити, де краще увійти у воду і пливти до особи, яка тоне.
  2.3. Якщо течія річки відносить постраждалого, треба спочатку пробігти берегом річки, а потім увійти у воду нижче за течією.
  2.4. До постраждалого треба пливти обережно, позаду. Якщо це не можна здійснити, то треба за 2-3м наблизитися до нього, пірнути, схопити за коліна і повернути до себе спиною.
2.5. Якщо постраждалий захопив рятувальника і той заважає рухам, необхідно зробити глибокий вдих і затримати його одним із засобів:
- для звільнення від захвату за руки, треба звільнитися одним махом своїх рук у бік великих пальців рук постраждалого;
- для того, щоб звільнитися від захвату двома руками, треба упертися ногами у груди  або плече постраждалого й сильно відштовхнутися;
- для звільнення від захвату за шию або торс рятувальник однією рукою впирається у підборіддя потопаючого, рукою відштовхує його голову назад, а другою рукою підтримує його за поперек.
2.6.Якщо потопаючий занурився під воду, необхідно впірнути, наблизитися до нього, схопити за волосся, витягнути на поверхню й транспортувати до берега.
2.7.Особі, яка провалилась під лід, необхідно подати мотузку, дошку, одяг, не підходячи близько до неї. Якщо лід крихкий, треба лягти на нього. Не поспішаючи, треба допомогти постраждалому вибратися з води.

3.  НАДАННЯ ДОПОМОГИ ВРЯТОВАНОМУ.
3.1.Витягнути постраждалого з води та негайно відправити кого – небудь за лікарем.
3.2.Чекати прибуття лікаря, прийняти міри для надання першої допомоги.
3.3.Якщо постраждалий не втратив свідомість, треба енергійно розтерти йому тіло, надіти суху білизну, напоїти гарячим чаєм чи кавою.
3.4.Якщо постраждалий втратив свідомість але є дихання та пульс, треба піднести до носа ватку з нашатирним спиртом, розтерти тіло.
3.5.Взимку або в холодну погоду треба постраждалого відправити у приміщення, палатку чи машину, зняти мокрий одяг, зробити компрес з одеколону, води або спирту, надіти сухий одяг, напоїти гарячим чаєм або кавою.
3.6.Якщо постраждалий знепритомнів, треба зробити штучне дихання або зовнішній масаж серця. Штучне дихання та зовнішній масаж серця треба робити послідовно, доки постраждалий почне дихати сам і негайно відправити у лікарню.

Правила поведінки на льоду
Зима - чудова пора відпочинку на льоду. Скільки радощів вона приносить! Забави на ковзанах, лижах, санчатах! Тому усі ми із задоволенням зустрічаємо цю пору року, іноді забуваючи про небезпеку, яку може приховувати лід, а саме тонкий лід.
Щоб ні з ким не трапилося лиха, потрібно обережно поводитись на льоду. Найбільш небезпечна крига – перша та остання, адже така крига ще надзвичайно тонка, неміцна і не витримує маси навіть маленької дитини .
 Ця інформація досить цікава: лід блакитного кольору - найміцніший, а білого - значно слабший.
Для однієї людини безпечним вважається лід синюватого або зеленуватого відтінку, товщиною більшою за 7 см.
Для групи людей безпечним є лід товщиною не менше, ніж 15 см. При пересуванні декількох людей по льоду треба йти один за одним на відстані.
При масовому катанні на ковзанах лід має бути товщиною не менше, ніж 25 см.
Перш ніж ступити на лід водоймища, дізнайся про товщину льодового покриву за допомогою довгої загостреної палиці (плішні) чи іншого подібного предмета, але обов'язково легкого, який ти вільно можеш тримати в руці.
Ніколи не перевіряй товщину льоду ударами ніг!
Під час руху по льоду слідкуй за його поверхнею, обходь небезпечні місця та ділянки з кущами і травою. Особливу обережність проявляй у місцях зі швидкою течією, джерелами, струмками та теплими стічними водами підприємств. Якщо лід недостатньо міцний, негайно зупинися і повертайся назад тим же шляхом, роблячи перші кроки без відриву від його поверхні.
Спробуємо з’ясувати, що трапляється з людиною, яка опинилася в холодній воді
У людини в крижаній воді перехоплює дихання, голову ніби здавлює залізний обруч, серце скажено б'ється. Щоб захиститися від смертоносного холоду, організм включає захист – починається сильне тремтіння. За рахунок цього організм зігрівається, але через деякий час і цього тепла стає недостатньо. Коли температура шкіри знижується до 30 градусів, тремтіння припиняється і організм дуже швидко охолоджується. Дихання стає все рідше, пульс сповільнюється, тиск падає. Смерть людини, що несподівано опинилася в холодній воді, наступає найчастіше через шок, що розвивається протягом перших 5–15 хвилин після занурення у воду або порушення дихання.

У випадку, якщо ти все ж провалилися під лід:
-           не піддавайся паніці, утримуйся на плаву, уникаючи занурення з головою;
-          клич на допомогу;

-          намагайся вилізти на лід, широко розкинувши руки, наповзаючи на його край грудьми і почергово витягуючи на поверхню ноги;
-           намагайся якомога ефективніше використати своє тіло, збільшуючи ним опорну  площу;
-          вибравшись на лід, перекотися і відповзай в той бік, звідки ти прийшов, де міцність льоду вже відома.
Далі тобі необхідно переодягнутися. Якщо сухого одягу під руками не виявилось, треба викрутити мокрий і знову одягнути його. Щоб зігрітися, виконуй будь-які фізичні вправи. Можна розтертися сухою вовняною тканиною, потім необхідно сховатися в захищеному від вітру місці, добре укутатися, по можливості випити чогось гарячого.
Звичайно, треба завжди намагатися врятувати людині життя почесно, але перш ніж кинутися до того, хто провалився, тобі необхідно:
-          покликати (якщо це можливо) на допомогу дорослих;
-          знайти предмет, який можна кинути потерпілому (міцну палицю, мотузку, власний пояс, шарф, сумку або рюкзак, якщо вони без речей і мають довгу, міцно пристрочену лямку);
-          оцінити, наскільки далеко від берега опинився потерпілий, і чи є можливість без перешкод дістатися до нього.

Якщо ти впевнений, що зможеш (чи готовий) врятувати людину, то:
-          крикни, що ти йдеш на допомогу;
-          наближайся до ополонки поповзом, широко розкинувши руки;
-          підклади під себе лижі, дошку, фанеру;
-          обговори свої дії з постраждалим (домовся про команду, на яку потужним ривком ти будеш його тягнути, а він в цей час намагатиметься виштовхнути тіло на поверхню);
-          не підповзаючи до самого краю ополонки, подай потерпілому палицю, жердину, лижу, шарф, мотузку, санки чи щось подібне і витягніть його на лід;
-          витягнувши потерпілого на лід, разом із ним поповзом повертайся назад.
Звичайно, кожний нещасний випадок на льоду є індивідуальним, і розповісти про всі варіанти щодо дій під час порятунку неможливо, але, як показує досвід, найголовніше не панікувати і правильно оцінити обстановку. Отже, будь обережним, не ризикуй своїм життям! Не виходь на лід без дорослих!

4. Підсумок заняття.
-Що нового ви дізналися з цієї бесіди? Чому ви навчилися? Що ви повинні запам’ятати після нашого заняття?



 Тема:   Права дитини

Мета: Систематизувати та розширити знання учнів про документи, що 
           гарантують права дитини та визначають її обов`язки. Розвивати зв`язне  мовлення, мислення через вміння аналізувати ситуації, висловлювати  власну думку, доводити чи спростовувати твердження. Виховувати  людські чесноти і сприяти подоланню недоліків.
Обладнання: сигнальні картки різного кольору, фішки-бали відповідних до
карток кольорів, набір таблиць „Права дитини” та „Казкові герої”, заохочувальні призи.
Хід години спілкування:
І. Організаційний момент.
ІІ. Оголошення завдань заняття. Мотивація
-Діти, що відрізняє людину від тварини ?
Послухайте, як про це сказала поетеса Любов Забашта у вірші
Людина починається з добра
                                                                                                                                     Сказав мудрець:                                                                                                     
- Живи, добро звершай!                                      
Та нагород за це не вимагай.
Лише в добро і вищу правду віра
Людину відрізня від мавпи і від звіра.
Хай оживає істина стара:
Людина починається з добра.

На ці та інші теми дасть відповідь наше заняття: „Правознавчий брейн-ринг.”
  ІІІ. Гра .
1.)           Розподіл учнів на 2 команди. Вибір капітанів.
2.)           Повідомлення правил гри у брейн-ринг. Кожна команда має свою сигнальну картку:
Синього кольору - „Правда”;
Червоного кольору - „Дружба”;
Відповідь на питання обговорюється командою протягом  30 секунд. Якщо команда готова дати відповідь, то капітан піднімає сигнальну картку догори. За кожну правильну відповідь команда отримує одну фішку-бал. Перемагає та команда, яка дасть найбільше правильних відповідей і набере максимум фішок-балів.
3.)Слово вчителя
У 1959 році міжнародна організація ООН прийняла Декларацію (угоду) прав дитини , де кожній дитині гарантується невід”ємне право на життя та розвиток.
4.) Ознайомлення з основними правами дитини з опорою на таблиці.
·         всі діти мають право на життя;
·         всі діти мають рівні права;
·         дитина має право на повноцінне харчування;
·                     кожна дитина має право на захист від насильства;
·         всі діти мають право на дозвілля.
·         5.)  І тур гри „Правознавче відео”.
Розглянути наступні таблиці. Спробувати як найшвидше і найточніше сформулювати наступні три права дітей:
·         право на освіту;
·         на медичне обслуговування;
·         на відпочинок.
6.)Слово вчителя                       
Є ще одне право дітей, про яке я не могла промовчати. Це толерантне ставлення до дітей-інвалідів. На щастя, у нашому класі немає дітей-інвалідів, але є діти, які за станом здоров”я не можуть навчатися у дитячому колективі. Вони користуються правом навчатися за індивідуальною програмою. Крім цього, ми ведемо розмову напередодні Дня боротьби зі СНІДом. Тож слід пам”ятати, що до ВІЛ-інфікованих дітей теж потрібно ставитись толерантно - не виділяти їх серед інших, не відштовхувати, не позбавляти спілкування. Адже, ВІЛ не передається через:
·            Перебування у товаристві інфікованої дитини;
·            При навчапнні або іграх з ВІЛ-інфікованими дітьми;
·            Через повітря;    
·            Через воду.
              
 7.)       ІІ тур „Бліц-вікторина”
·                 У якому документі, крім Декларації прав дитини, записані права громадян ? (У Конституції України)
·                 Чим право відрізняється від обов”язку ? (Право-можу, обов”язок – треба).
·                 Якими правами дитини користуєтеся ви у даний момент ? (Правом на життя та освіту).
·                 Добре вчитися-це право чи обов”язок ? (Обов’язок)
·                 Хто надає дитині найперше право у житті ? (Мама)
ІV. Фізкультхвилинка.
Скористаємося правом на відпочинок.
 8.)       ІІІ тур „Казкова правознавча лотерея „
·                 Яке право порушив вовк у казці „Вовк і семеро козенят” ? (Право на життя)
·                 В якій казці було чотири замахи на життя головного героя і одне вбивство ? („Колобок”)
·                 Яким правом не скористався Буратіно у казці „Золотий ключик” ?
(Правом на освіту)
·                 Чи можна розцінювати працю внучки з казки „Ріпка” та Івасика Телесика з однойменної казки як фізичне насильство або примусову роботу ?
(Ні, це добровільна допомога, виконання доручення)
·                 Чи було порушення прав сина у казці „Ох” ? (Ні, він уже повнолітній чоловік)
9.     Розв’язання проблемних ситуацій
 Моральний тест або тест на людяність.
·                 Як ви зустрінете у своєму класі дитину-інваліда ?
а) не покажете й виду, що вона особлива;
б) відмовитесь від спілкування;
в) спілкуватиметесь в окремих випадках або з умовою.
·                 Як ви вчините, якщо ваш однокласник боїться лікувати зуби ?
а) не звернете на це уваги ;
б) будете з нього насміхатись;
в) переконуватимете, що це не страшно.
·                 Якщо ви захворіли, то маєте повне право:
а) не відвідувати школу під час хвороби і не готувати уроки;
б) на повноцінну медичну допомогу;
в) вимагати з батьків задоволення бажань.
10.      ІV тур  „Судовий процес”
До нас звернулися герої відомих казок: Буратіно, Попелюшка, Червона Шапочка, Івасик Телесик, Дюймовочка. Вони повідомили, що порушувалися їх права. Чи це так ? Вирішіть за 30 сек і обгрунтуйте відповідь, які права були порушені ?
 V. Підсумок заняття
Підрахування фішок – балів.
 Визначення переможця брейн-рингу.
  Нагородження заохочувальними                 
 Висновок заняття :      
 Гроші загубив – небагато загубив.
 Час прогаяв – багато втратив.
 Совість загубив – все втратив.


 ТЕМА ВИХОВНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ : ЗНАЙ СВОЇ ПРАВА , ДИТИНО !

ФОРМА ВИХОВНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ : виховний захід
МЕТА : Ознайомити дітей з основними правами та обов'язками. Виховати почуття гідності, відповідальності за свої вчинки.
ОФОРМЛЕННЯ : Наочність, Конвенція про права дитини, кросворд, власні фотографії дітей з відпочинку, квітка з пелюстками , виставка книг , презентація .
ЦІЛЬОВА АУДИТОРІЯ : для учнів початкових класів
                              ХІД ПРОВЕДЕННЯ
I. Вступна частина
                - Добрий день, діти!
                Вам я діти побажаю,
                Хай щастить вам до кінця,
                Хай дитинство ваше квітне,
                Наче квіточка ось ця.
                - Диво квітка вам відкриє
                Знання про права дитини.
                Пелюстки ми відриваємо,
                Свято починаєм нині!
II. Основна частина:
Читання віршів
1. Я хочу жить, я маю право
    Я маю право, на права,
    Я маю право на журнал,
    Газету, комікс і книжки.
    Я маю право жить в добрі.
2. Я хочу їздить в табори
    Я маю право, я - дитина.
3. А ще я хочу бути здоровою.
    Я маю право на житло,
    Батьків, освіту, і на друзів.
- Проблема правового захисту сім'ї і дитинства ось уже тривалий час перебуває у центрі уваги міжнародної спільноти. Особливого значення надається забезпеченню прав дітей, як частини населення, що внаслідок своєї вразливості, фізичної і розумової незрілості; потребує особливої охорони і піклування з боку батьків і суспільства. Людство зобов'язане давати дитині краще, що вона має. Сьогодні ми ознайомимося з основними правами дитини, які проголошує Конвенція ООН.
1.     Пелюстка червона палає яскраво
    Щасливе дитинство - це маєте право.
- Діти, а чи знаєте ви, що ви вважаєтесь дитиною поки вам не виповнилось 18 років, ви ростите, ходите до школи - формуєтесь фізично і духовно. Діти, а яке ви вважаєте щасливе дитинство?
     2. Ось пелюсточка зелена
         Нам відкриє всім знання.
         Мають діти наші право                                                                      На освіту і навчання.

- Дитина має право на освіту і обов'язок держави забезпечити доступну для кожної дитини безкоштовну обов'язкову початкову освіту.
         Учися, дитино, Бог буде з тобою,
         З Любов'ю тебе шануватиме світ,
         Учися, щоб сіять добро поміж моди, -
         І житимеш вічно, не згине твій слід!"
    3. Ось пелюсточку синеньку
        Я легенько відриваю,
        Пам'ятайте любі друзі,
        Діти жити мають право!
     Життя кожної дитини є найціннішим не тільки для батьків. Кожна країна має забезпечувати гідне життя та здоровий розвиток дітей своїх маленьких громадян. Ніхто не може бути свавільно позбавлений життя. (Вірш "Мамо")
Мамо, ти чуєш, мамо!
Я вже живу віднині:
Мамо вже б'ється серце
В мене, у новій людині.
Чуєш, як кров пульсує
В мені із твоєю, мамо.
Разом із твоїм серцем
Моє стукотить так само.
Мамо, я хочу жити,
Рвуся до сонця, світла,
Чую, як сходить жито,
Чую - земля розквітла.
Мамо ти чуєш, мамо,
Я хочу на тебе дивитись,
я так поспішаю, мамо,
Для тебе на світі з'явитись.
Я хочу дивитись в очі,
Я хочу тебе любити,
Невже я багато хочу,
Мамо я хочу жити!
Я хочу в життя прийти...
І раптом... та, що це, мамо?!
Мамо!... невже це ти?!                            
За що ти вбиваєш, мамо?!
Мамо! Та зачекай...
В мене ж ще сил нема.
Мамо, пусти у рай.
Мамо, мамусю, мА...
Здригнеться земля уся
І камінь застогне з муки
Будь проклятий той,
В кого у крові дитячій руки.
І земля в небесну даль
І сонцю не дасть світити
Оте стоголосе "мамо!"
Якому на дали жити!
     4. Відриваю оранжеву пелюстку
         І кажу всім знову я,
         Мають хлопці і дівчата
         Право на здоров'я.
      Діти мають право на медичну допомогу за вищими стандартами, які реально може забезпечити держава і жодна дитина не може бути позбавлена доступу до ефективної охорони здоров'я.
     5. Ось пелюсточка одненька,
         І на колір, ще й жовтенька
         Право це всі мають знати
         Дітям треба відпочивати!
   Діти мають право на відпочинок, довкілля та участь у культурному та творчому житті.
- Діти, розкажіть мені, а де ви відпочивали влітку (Відповіді)
- Діти, а зараз для закріплення прав, давайте розгадаємо кросворд.
            1. Анонім до слова "праця".
            2. Що діти здобувають в школі?
            3. Що людина не може купити за гроші?
            4. До дається людині один раз?
            5. В людини спочатку іде..., юність і старість.
III. Заключна частина
          1.Казкова вікторина
1. Казка Г.Х. Андерсена "Дюймовочка". Який злочин учинили проти Дюймовочки окремі персонажі цієї казки?
а) шахрайство;
б) вбивство;
г) викрадення;
д) розбій.
2. Мультфільм "Ну постривай!" Чи правомірно діяв Вовк, хапаючи чужі транспортні засоби і кидаючись у погоню за Зайцем?
а) так;
б) ні;
в) у нього не було іншого виходу.
3. Казка Ш.Перро "Попелюшка". Чи є порушення законів у діях принца?
а) ні;
б) так;
в) частково.
4. Казка О. Толстого "Золотий ключик". Які персонажі займалися у казці шахрайством?
а) пудель Артемон і папа Карло;
б) Буратіно і Мальвіна;
в) кіт Базиліо і лисиця Аліса.
5. Чи скоював якесь правопорушення кіт у чоботях?
а) так;
б) ні;
в) залежно від того, під яким кутом зору подивитися.
6. Як називалася країна, в яку шахраї водили Буратіно?
а) Країна Бовдурів;
б) Країна Телепнів;
в) Країна Дурнів.
7. Який злочин учинив Кощій Безсмертний проти Василиси Прекрасної?
а) канібалізм;
б) шахрайство;
в) викрадення;
г) розбій;
д) хуліганство;
е) вбивство.
8. Чи порушив закон Буратіно своїм небажанням учитися?
а) ні;
б) так;
в) це його особиста справа.
9. Казка "Червона Шапочка". Допоможіть дівчинці та вовку обрати найбільш оптимальний для кожного з них і правомірний варіант.
а) для Червоної Шапочки настає заборона ходити одній по лісу;
б) вовк вивчає Кримінальний Кодекс і діє правомірно;
в) дівчинка засвоює прийоми рукопашного бою та займається легкою атлетикою;
г) вовк стає вегетаріанцем;
е) вовк перетворюється у серійного вбивцю.
10. Казка Г.Х, Андерсена "Снігова Королева". Який злочин учинила Снігова Королева?
а) хуліганство;
б) шахрайство;
в) розбій;
г) викрадення;
д) вбивство.
11. Казка "Колобок". Чи порушували права Колобка дід та баба?
а) ні в якому разі;
б) так, порушували;
в) дорослі завжди праві.
12. Мультфільм "Ну постривай!". Хто із звірів у цьому мультфільмі виконував роль міліціонерів?
а) ведмеді;
б) носороги;
в) слони;
г) гіпопотами;
д) мамонти;
є) черепахи.
13. Хто з тварин у казці "Колобок" учинив найнебезпечніший злочин?
а) вовк;
б) лисиця;
в) ведмідь;
г) слон.
14. Що необхідно казковому персонажу Змію Гориновичу?
а) знати правила дорожнього руху, мати посвідчення водія;
б) кулінарні рецепти;
в) дотримання правил пожежної безпеки, вогнегасник;
г) знати правила польотів і мати посвідчення пілота.
15. Казка "Вовк і семеро козенят". Який злочин учинив вовк?
а) хуліганство;
б) шахрайство;
в) викрадення;
г) вбивство з канібалізмом.
Вчитель . Закінчилось наше свято,
Бачу усмішок багато.
Пам'ятайте ж любі діти
В злагоді потрібно жити
А обов'язки й права –
Це усьому голова.



Немає коментарів:

Дописати коментар

Фото 1-А класу

Фото  1-А класу